tisdag 3 januari 2012

Leverans av min nya dator!

3 januari 2012

Så, jag tänkte berätta om min erfarenhet av att handla av ReUseIT http://www.reuseit.se.

Jag fann en IBM T43.
Jag har alltid tyckte om IBM ThinkPad serien så jag tänkte mig unna mig en kär gammal favorit. Dock ville jag veta om T43 hade SATA eller IDE anslutning. Så jag frågade via mail den 14 december.

Jag:
Hej, Jag funderade på att köpa en T43 av er. Det enda jag undrar är om den brukar Sata koppling för hårddisken eller ej?
Jag har svårt att få fram den informationen vid Googling.”

ReUseIT svar:
“Tack för ditt e-post.
Det är SATA.”

Jag vill inte utpeka någon specifikt från ReUseIT så jag utelämnar namn.

Så, glad i hågen över att det är SATA på datorn köpte jag en den 15 december med förskottsbetalning via mitt Visa-kort. Den leverades den 29 december. Över två veckors leveranstid från Norge!

OK, så det fanns en anledning till den långa leveranstiden. Låt mig förklara.

Jag ringde runt, pratade först med speditören Bring som hänvisade mig till avsändaren ReUseIT som jag skickade mail till. Efter mycket om och men kom det fram att den som bokat frakt hade valt postförskott trots att jag redan betalat. Bring i Sverige hanterar inte postförskott så när paketet väl kommit fram till Stockholm skulle den skickas tillbaks. Efter rundringning hos Bring och flera mail fram och tillbaks hos ReUseIT avbokade ReUseIT postförskottet så att paketet med datorn skulle leveras som vanligt paket. Dock behövde Bring reda ut det i sin tur med Norska Posten. Jisses så krångligt för ett paket från Norge!

Apropå Bring, paketet lång i sju dagar hos deras terminal i Jönköping innan den skickades vidare till Stockholm.

Så, mycke krångel med leverans.

Efter mycket om och men, leverans! 29 december fick jag paketet i hand av Bring. Jippie!


Datorn leverades i en anonym brun paket. Väl packeterat. Det ska ReUseIT ha beröm för. Till och med en godsak, marsipan, låg i lådan. Jag äter inte marsipan men min far tycker om det.

Här är några bilder:


Det första jag gjorde var att ta fram skruvmejseln och byta hårddisk. Men vänta! Vad är då det här? Det är en IDE koppling på hårddisken. Inte SATA som ReUseIT sa den 14 december.

Jag har en 160 GB IDE hemma, men den accepteras ej av IBM:s moderkort. Nehepp. Då kör jag på den 60 GB som följde med datorn.

In med Windows 7, installera uppdateringar och rota fram drivrutiner. Efter en eftermiddag med installation och uppdatering är jobbet klart. Datorn fungerar! Lite långsam dock. Jag får erkänna; jag har blivit bortskämd med hastigheten hos min modernare HP G62 med 8 GB RAM och en i3 processor.

Min slutsats om ReUseIT:
Billiga datorer som jag själv som köpare måste ta fram information om. God kundsupport. Krånglig leverans. Eftersom media inte följer med datorn om man köper en installation av Windows kan jag heller inte rekommendera att en köpare väljer den tjänsten. Vid en eventuell om-installation av systemet måste du ju ändå köpa en ny Windows licens.

Om du är bra på informationssökning och installation av drivrutiner samt kan ta krånglig leverans, är ReUseIT ett bra val.

Om du är en användare som bara vill ha en maskin som du trycker på “On” och följer lite instruktioner för att få igång systemet, köp en ny budget maskin för 3-4 000 kr.

Det rundar av min recension av min första erfarenhet av att handla av ReUseIT.

//Leopold

Jag har fått ett svar från reuseit.se:
Svar från ReuseIT Scandinavia AB
2012-01-04

Tack för din input.

Vi strävar efter att våra kunder ska vara nöjda med oss som leverantör och försöker ständigt förbättra kvalitet och rutiner.

Tyvärr har vi haft en del logistikproblem från vårt centrallager men som nu ska vara åtgärdat tillsammans med ny logistikpartner.

När det gäller installation och media finns det möjlighet att komplettera med mediakit, XPP alt W7P, mot kostnad om 99 kr (SEK exkl.moms). Väljer man inte detta tillval ligger en återställningspartion på hårddisk eller att man kontaktar vår HelpDesk och erhåller media. Maila oss på info@reuseit.se så bjuder vi på mediakit som lite plåster på såren.

PS! Beklagar misstagen kring specifikationen, inget försvar där. Ursäkta :-(

God fortsättning och välkommen åter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar