måndag 23 januari 2012

Hur jag la in en skrivare i Windows 8

Så i helgen skulle jag installera en nätverksskrivare på en Windows 8 dator. Först trodde jag att det vore så enkelt som att klicka på "Devices" i Startmenyn nere till vänster. Men nej. I Windows 8 görs detta på detta vis.

Skrivaren är en Dell färglaserskrivare modell 5100CN.

Steg 1.
Gå in i kontrollpanelen.
Steg 2.
Kontrollpanelen öppnas. Skrolla nedåt och välj "More settings"
Steg 3.
Kontrollpanelen är sig lik mot Windows 7. För att installera nätverksskrivaren, välj nu "System and security".
Steg 4.
Här väljer jag nu "Hardware and Sound".
Steg 5.
Jag väljer nu "Advanced printer setup".
Steg 6.
Här väljer jag val nummer 2 "Add a printer using a TCP/IP address or hostname".
Steg 7.
Jag måste ha koll på två saker här. Först är att bredvid "Device type:" välja "TCP/IP Device". Det andra är att valet "Query the printer and automatically select the driver to use" är urbockad. Se bild:
Steg 8.
Nu fyller jag i information om vilken port min nätverksskrivare har samt ger den ett namn.

Steg 9.
Guiden kommer blinka till och nu väljer jag "Have disk"
Steg 10.
Nu letar jag fram drivrutinen för Dell 5100CN på min NAS. Drivrutin för Windows 7 fungerar även för Windows 8. Tänk på att din bild kan se annorlunda ut.
Först, välj "Browse"
Sedan, leta fram rätt mapp. Jag har min drivrutin på en NAS så jag gick in på "Network", letade upp mappen och valde drivrutinen.

Dubbelklicka på drivrutinen eller markera och välj "open". Nu ser jag följande bild. Jag kontrollerar först att källhänvisningen stämmer och därefter klickar jag på "OK".
Steg 11.
Menyn blinkar till och därefter ser jag detta:
Jag markerar "Dell..." och trycker på "Next".

Steg 12.
Nu kan jag välja ett eget namn på skrivaren. Jag väljer "Dell 5100CND" för då vet jag att 1. det är en färgskrivare 2. att det är en nätverksskrivaren 3. att skrivaren är en duplexskrivare.

Steg 13.
Nu jobbar datorn en stund.
Steg 14.
Här kan jag nu göra olika val om jag vill dela ut skrivaren i nätverket eller hålla den privat. Eftersom jag ändå installerar skrivaren på alla datorer i hemmet väljer jag att inte dela ut skrivaren.
Sedan trycker jag på "Next".

Steg 15.
Jag har nu kommit fram till slutet. Jag väljer att skriva ut en testsida med "Print a test page" och därefter "Finish".


Dell färglaserskrivare modell 5100CN med duplexfunktion är nu installerad.

Den här guiden fungerar också för andra nätverksskrivare. Om det inte fungerar, kontakta mig genom att lägga en kommentar.

Jag har få USB-skrivare hemma. Så jag har ännu inte haft möjlighet att testa hur en "vanlig" skrivare fungerar med Windows 8.

Tack för att du läste min blogg.
Leopold
http://leopoldbirkholm.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar