torsdag 19 januari 2012

Hur man skapar en hyperlänk i Google dokument

Jag använder mig av Google Docs på regelbunden basis. Idag behövde jag lägga in en hyperlänk i ett kalkylark jag skapat. Jag vet hur man gör detta i Excel, OpenOffice, LibreOffice samt iWork '09. Men hur gör man då i Google Docs?

Jag sökte på Internet och fann information (Create, edit, and format - Enter links in a Google spreadsheet). Den är på engelska så här är min tolkning på svenska.

Säg att du har hittat en intressant artikel som du vill lägga in som en referns i ditt dokument på Google Docs. Själva länken blir så här:

http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20120118/butikskedja-stams-av-microsoft

Men nu kommer frågan, hur lägger jag in det snyggt?

Lösningen ser ut så här:

=HYPERLINK("http://www.datormagazin.se/artiklar/nyheter/20120118/butikskedja-stams-av-microsoft;"En brittisk butikskedja stäms av Microsoft")

Exempelbild i Google Calc:
I Google Docs (motsvarar Word, Writer eller Pages) är det än mer enkelt.

Steg 1.
I menyraden, klicka på "Infoga".

Steg 2.
Klicka nu på "Länka".

Steg 3.
Fyll i informationen.

Steg 4.
Klicka på "OK", den blåa knappen nere till vänster i rutan.

Steg 5.
Resultatet.



Tack för visad intresse för min blog.
//Leopold

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar