torsdag 8 november 2012

Om fackförbundet Unionen

Jag behöver ventilera om fackförbundet Unionen.

Jag har varit med och stöttat Unionen i ett år nu. Jag har inget behov av ett fackförbund utan jag stöttat Unionen för att jag tyckt om idéen med ett fackförbund. Men de senaste tre månaderna jag har lessnat på dem. Skälet är att Unionen envisas med att kommunikation ska ske via brev eller telefon. Visst, du kan skicka mail, men jag upplever att jag inte får någon respons på mail.

Unionen talar också varmt om att jag som medlem kan skicka in mitt CV för granskning. Jag har prövat det. Jag skickade in mitt CV i början av mitt medlemskap. Det tar någon månad innan jag fick någon respons. Jag justerade mitt CV enligt förslag och skickade in igen. Det var ett år sedan. Har ännu inte fått någon respons.

För något halvår sedan gick mitt prova-på-period ut till medlemskap. Eftersom jag på pappret saknar fast anställning får jag minibelopp att betala in. Jag får en avi skickat till min brevlåda en gång i månaden. Autogiro är något många föreningar och företag vurmar för men jag tycker inte om autogiro. Jag har sällan pengar på mitt transaktionskonto utan har pengar på mitt sparkonto.

Jag ringde om det. Ja, e-faktura var en möjlighet. Ja, självklar ska vi (Unionen) kunna skicka ut en PDF-faktura för de månader du inte betalt in. Jag har tittar sällan i min brevlåda. Om det inte är ett paket så är det reklam. Bägge är lätta att sortera ut. Nu i november fick jag åny ett kuvert trots att Unionen över telefon lovat PDF och e-fakturor.

Nej, Unionen är ett krångligt fackförbund. Om man tycker om att skriva brev, sitta i telefonköer och prata med personer, då kanske det är ett bra fackförbund. Men för mig är Unionen bara ett besvär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar