måndag 12 november 2012

Köpa e-böcker på CDON

Jag var inne och tittade på CDON avdelning för böcker. Jag såg då att CDON börjat med e-böcker och e-bokläsare. Roligt! Så jag tittade runt efter helst en gratis bok att pröva på. Jag hittade en billig bok för 17 kr. Boken heter "Sjukt begär" och är skriven av Magnus Jahnsson. Låt mig visa stegen.

Först hittar man den bok man vill ha.
Man klickar då på "Ladda ner". Det är lite missvisande för jag ska ju faktiskt betala för boken.
Då har man kommit till sin varukorg. Här är det tydligt och klart vilka alternativ jag har. Det tycker jag om. Betalningsalternativen sträcker sig till Betal- eller kreditkort och är begränsad till Visa och Mastercard. Jag kan också välja direktbetalning via min Internetbank. Jag saknar möjlighet att köpa med Paypal eller liknande.
Här valde jag att betala med kort. Att betala går snabbt och smidigt. Ur säkerhetssynpunkt kanske för fort men nu ska jag inte måla fan på väggen.
Efter betalningen kommer jag till en ruta som tackar för beställningen. Här kommer det en stor ruta med reklam vilket jag stör mig på. Det tar upp så mycket plats. Det positiva är att reklamrutan är under raden för att ladda ned min bok. Jag klickar alltså på raden "Laddaner/Streama din produkter".

Jag kommer då till mina sidor och det är klart och tydligt att det handlar om digitala inköp. Vad som inte är lika tydligt är vart jag laddar ned min bok. Det kan CDON gott förbättra. Jag klickar alltså på titeln på det digitala köp jag vill ha. Då dyker nästa bild upp.
Nu blir det mer förståeligt hur jag ska ladda ned min bok. Det är också positivt att CDON lagt in information om skillnader mellan de olika formaten.

När jag lagt in boken på min e-bokläsare kommer det upp efter omslagsbilden en textruta som tackar för att jag köpt boken, mitt ordernummer och lite annan information. Väldigt enkelt, väldigt trevligt sätt att uppmuntra till lagliga inköp.

Överlag är jag nöjd med CDON satsning på digitala böcker. Det jag skulle vilja se förbättras är
  • istället för "ladda ned" skriva "köp boken" - undvik tvetydlighet
  • skriv in att du klickar på titeln på ditt köp för att ladda ned ditt digitala medium
  • skapa ett utbud av gratis böcker, till exempel klassiska böcker som ingen äger upphovsrätt på
  • skapa ett utbud av självutgivna böcker
  • skapa ett samarbete med skolor och ge ut digitala kopior av uppsatser och verk
Jag ska skriva till CDON och se om jag kan få någon kommentar på det hela.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar