torsdag 29 december 2011

Erfarenheter av Windows 8

Torsdagen den 29 december 2011

Jag har i dagarna laddat ned, skapat ett installationsmedium och installerat Windows 8 Preview på min nya dator, en MSI X370.

Jag kommer löpande lägga upp mina erfarenheter med det nya systemet här på min blogg. Min förhoppning är att ni som läsare ska ha en möjlighet att få en insyn i Windows 8 på svenska.

Nå, låt mig börja med att berätta om datorn.

Datorn är en MSI X370 . Den köptes på Elgiganten i november detta år för priset av 3 790 SEK fördelat på 10 månader. Dator är bestyckad på följande sätt:


Windows Experience Index (WEI) ger detta resultat:


Installationen av Windows 8 med hjälp av USB-minne gick smidigt och var klart på cirka 20 minuter. Dock fungerade inte det trådlösa nätverkskortet. En uppdatering mot windows update med hjälp av en Ethernet kabel löste det problemet. Du kan uppdatera grafikkortet, men det gör inte så stor skillnad. Dock får jag ge beröm till AMD för deras stöd för windows 8.
För att uppdatera grafiken i datorn, gå in på AMD's hemsida här: AMD support page for drivers. Titta under rubriken "Automatically Detect and Install". Ladda ned filen. Stäng ned alla andra program och kör sedan filen. Följ instruktionerna och starta om datorn efter processen. Jag märkte ingen skillnad och i WEI höjde det värdet på "Graphics: Desktop performance for Windows Aero" med 0,1.

Flash fungerar inte på Windows 8. Det är något som jag jobbar på.
Java fungerar dock klockrent på Windows 8.
Jag ska pröva LibreOffice på Windows 8 och se om det fungerar.

Det får rund av min första rapportering av Windows 8. Tack för att du läste. //Leopold B.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar