tisdag 31 juli 2012

Om elektroniska böcker

Jag har funderat ett tag på varför e-böcker ofta är dyrare än pocket och inbundna böcker. Så det enklaste sättet jag kunde tänka mig var att fråga Dito, den största satsningen på elektroniska böcker jag sett i Sverige. Se mailkonversationen nedan:
Hej Dito/Bokus!

Jag är intresserad av boken Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij. Det jag
blev fundersam över är att pocketboken kostar 39 kr medan e-boken
kostar 84 kr. Hur kommer det sig?


Vänliga hälsningar
Leopold H. Birkholm


Hej!

Tack för ditt mail!

Man kan tycka att prisskillnaden borde vara mindre mellan e-böcker och tryckta böcker, men observera att det är 25 % moms på e- och mp3-böcker medan det endast är 6 % moms på tryckta böcker. Detta missgynnar kraftigt e- och mp3-böcker prismässigt. E-böcker är fortfarande en ganska ny företeelse och alla fasta utgifter fördelas på relativt få antal böcker. Prissättningen skiljer sig dessutom ännu rätt mycket mellan olika förlag. Det kan verka konstigt att en e-bok som samtidigt finns utgiven som pocket är dyrare i e-boksformat, vilket förekommer, men en del förlag anpassar dock numera priset på e-boken så att utpriset hamnar nära pocketboken. Flera förlag har på sistone sänkt priserna på e-böcker, framför allt på något äldre titlar. Många romaner kostar nu strax under hundralappen, om de inte är helt nyutgivna. Helt nya e-böcker kostar vanligen ett par tior mindre än den tryckta boken.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning
Malin
Kundservice dito



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar