onsdag 2 januari 2013

Hur man gör en felanmälan hos 3

Jag kontaktade 3 för jag har problem med min iPhone 3GS. Nånting jag tänkte åtgärda under 2013, lite grann som ett nyårslöfte. Nå, vad är problemet? Dålig mottagning.

Det här är min fråga till 3:

Hej 3!

Under julledigheten har jag prövat mottagningen på min iPhone. Hemma
får jag 1 bar av 5 med iPhone men med en Android får jag 4 bar av 5.
Jag använder då en Samsung Mini som jag lånat. Kan ni förklara varför
det är en sådan skillnad mellan en dyr iPhone och en billig Android i
mottagning?

Vänliga hälsningar
Leopold
Det här blev svaret från 3:

Hej Leopold,

tack för ditt mail.

Jag beklagar att du har problem med din täckning med din iPhone 5. Jag skulle rekommendera dig att först prova om det fungerar bättre på andra platser än ditt hem, om det inte blir bättre hjälper vi dig gärna vidare med en felanmälan.

Vid en felanmälan tittar en av våra nätverkstekniker på din situation och försöker finna en anledning och lösning på ditt problem. Vi hanterar inte denna typ av ärende via mejlsupport utan ber dig istället att kontakta vår tekniska support via telefon. Du når vår tekniska support via 0771-735 300 vardagar mellan 8-20 och helgdagar mellan 10-19.

Under samtalet kommer de att behöva svar på ett par frågor, nedan är frågorna som är bra att ha redo innan du ringer.

  • Vilket abonnemang gäller det?
  • Vad använder du för mobiltelefon/modem och 
  • vad har den för mjukvaruversion?

Detta kan du få hjälp med under samtalet. 

  • Adress där problemet upplevs?
  • Är problemen Inomhus eller Utomhus?
  • Fungerar det på andra platser?
  • När startade problemen?
  • Har det fungerat tidigare på denna plats?
  • Exempel på när det fungerade bra senast?
  • Exempel på när problemet senast upplevdes (Datum och tidpunkt max 24H gammalt).


  • Har du sökt nät manuellt?
  • Har enheten varit på service?
  • Har du testat med annan enhet?
Dessa frågor kan du som läsare ha i åtanke nästa gång du kontaktar support för fel med din telefon. Det här är ett formulär som är standard.

Det som jag finner roligt i sammanhanget är att supporten förutsätter att jag köpt det absolut senaste, iPhone 5. Jag är fullt nöjd med en 3GS eftersom jag har enheten endast för att prova iOS som är Apples operativsystem för mobila enheter.

Jag återkommer med resultat senare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar