onsdag 17 oktober 2012

Hejdå TechWorld

Jag har prenumererat på tidningen TechWorld (http://techworld.idg.se/) i ett par år nu. Det är en tidning med många intressanta reportage och fördjupningar. På sistone har jag med förtjusning läst om Windows Server 2012 och fördjupningar i ämnet Ethernet.

I slutet av september fick jag en förnyelseavi från tidningen. Det finns nackdelar med tidningen och jag har funderat i två veckor över dem.

Det finns två stora nackdelar som jag ser det. Det är alltså helt min personliga uppfattning.
1. TechWorld har inte utvecklat i mitt tycke ett bra digitalt alternativ till papperstidningen. Det finns ingen möjlighet att läsa tidningen offline som PDF eller via till exempel ett samarbete med Paperton (http://www.paperton.com/) eller Zinio (http://se.zinio.com/). Enda möjligheten är att skriva ut individuella artiklar som PDF. Att läsa själva tidningen offline är helt omöjligt: du måste vara uppkopplad mot Internet för att läsa tidningen.

Dagens Nyheter är en tidning som löst detta med en app som du laddar ned och installerar. Du loggar in med dina prenumerationsuppgifter och kan där ladda ned tidningen till din padda för offline-läsning. Frånsett att appen har många buggar så är lösningen bra. Förbättringsmöjligheter finns men ändå en eloge till DN för att lösa en digital fråga.

2. PDF-fakturor. Jag får ett pappers-kuvert med förnyelseavin. Ett pappers-kuvert från en tidning som skriver om digitala lösningar. En tidning där jag registrerat min e-post hos. Jag skrev och frågade om just detta. TechWorlds svar:
“Hej och tack för ditt e-mail!

Tyvärr så går inte det.

Med vänlig hälsning,

PressData Kundtjänst
Anneli W”

Varför kan inte TechWorld skicka ut ett e-mail typ
“Hej kära prenumerant! Våra registrer säger att din prenumeration snart går ut. Vi har skapat ett erbjudande för dig att stanna kvar hos oss. Se bifogad PDF för detaljer. Om du hellre vill ha erbjudandet som pappers-brev, klicka på denna länk: XXX.IDG.SE”.

Det enda sätt jag vet att jag kan påverka ett företag är att rösta med fötterna. Efter att funderat i två veckor har jag beslutat för att inte förnya min prenumeration på TechWorld. Jag mailar också TechWorld detta inlägg för jag är nyfiken på om TechWorld har några synpunkter på detta.

Leopold
Oktober 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar