onsdag 31 oktober 2012

Att returnera en licens

Jag har funderat på den licens som medföljer en dator. Den sticker som sitter på undersidan som ofta heter något med "Windows 7 Home" eller nu för tiden "Windows 8". Jag behöver den inte för jag redan licenser hemma som jag inte använder. Jag använder också Linux mer och mer.

Jag behöver visserligen inga fler dator för tillfället men jag har alltid varit sugen på en Compaq. Elgiganten har en på kampanj för 2 990 kr med en Intel Celeron processor med 6 GB RAM.

Jag tittar på Microsoft EULA-avtal som man måste godkänna. För Windows 7 Home Premium som medföljer de flesta datorer som du hittar i din närmaste datorbutik har jag letat fram en kopia. Se EULA_Windows 7_Home Premium_Swedish.pdf.

Jag behövde inte läsa långt för att hitta det jag letade efter. På första sidan stod detta:
"Genom att använda programvaran accepterar du dessa villkor. Om du inte accepterar
villkoren ska du inte använda programvaran. I stället måste du kontakta tillverkaren eller
installatören för att få information om dennes returvillkor. Du måste acceptera dessa villkor,
som kan begränsa dina rättigheter eller kräva att du returnerar hela systemet på vilket
programvaran är installerad.
"

Ok, så jag ska kontakta Compaq i Sverige. Borde väl inte vara så svårt? Surfa in på http://www.compaq.com/country/se/sv/ och leta rätt på telefonnummer eller mail-adress.
Först av allt, telefonnumret på hemsidan är felaktig. För det andra verkar sidan inte uppdaterats sedan 2010. För det tredje går numret till HP Sverige försäljningsavdelning.

I och för sig är det inget fel med att Compaq kundtjänst går till HP då HP äger Compaq. Men det är inte tydligt på hemsidan.

Efter en stund fick jag rätt nummer och ringde. Efter en sinnesbedövande knappvalsröst berättade om mina fem alternativ tryckte jag mig in på HP försäljning för privatkunder. Kö 10-12 minuter på förmiddagen en vardag. Hmm... Oroande.

Väl framme ställde jag min fråga till en Frej. Svaret var ett tvärt "Nej" och jag la på. Ingen idé att bråka med first line. Speciellt inte om det är försäljningsavdelningen. Min erfarenhet av att jobba på teknisk support är att försäljning inte har en aning om produkten eller det juridiska. De säljer bara saker. Så vad är då nästa steg?

Jo, kontakta återförsäljaren. I det här fallet Elgiganten.

Min mailkonversation:
"Fråga::
Hej Elgiganten,

Jag funderar på att köpa mig en Compaq dator men jag vill inte ha Windows på den. Jag vill alltså returnera licensen i enlighet med EULA-avtalet. Hur går det till?

Vänliga hälsningar
Leopold
Hej Leopold!

Tack för ditt mail!
Du får ingen licens när du köper en dator idag, utan operativsystemet är redan förinstallerat på varje produkt. Vill du sedan ha exempelvis recoveryskivor får man själv bränna ut dom från datorn på exempelvis dvdskivor.
För fler frågor gällande licensen hänvisar jag dig till Microsoft, du når dom på 087525600.

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning / Best regards
Teresé J 

Hej Teresé!

En OEM-licens medföljer varje dator som säljs idag. :-)

Råkar du ha en mail-adress istället?

Vänliga hälsningar
Leopold

Hej Leopold!

Tack för ditt mail! 

Jag har dessvärre ingen mailadress till Microsoft. Däremot så har jag en länk: http://support.microsoft.com/common/international.aspx?RDPATH=%2foas%2fdefault.aspx%3fgprid%3d1173.

Den länken kan guida dig vidare till mail/support.

Ha en bra dag! 

Med vänlig hälsning / Best regards 
Marcus W "

Ingen överraskning där heller. Elgiganten har ingen aning om det här heller. Lite oroande är att de inte heller förstår att varje dator säljs med licenser. Den mest vanliga är OEM-licens för Microsoft operativsystem.

Vad är då mitt nästa steg? Jo, jag ska kontakta HP Europa. Det lär bli England.

//Leopold

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar