torsdag 29 augusti 2013

Uppföljning på Windows Fax och Skanningsprogram

Jag skrev i ett tidigare inlägg om Windows egna Fax och Skanner-program (Fax-funktion i Windows 7). Idag tänkte jag visa hur det går till när man skannar in ett dokument och hur slutresultatet blir.

Tidsåtgång: cirka 4 minuter 33 sekunder

Bild 1.

Öppna upp startmenyn och klicka på "Alla program".

Bild 2.
Klicka på "Windows Faxa och skanna".

OBS! Resten av bilderna är tagna från en dator som har engelska. Det på grund av att min multifunktionsskrivare, nu allena skanner, är kopplad till den. Min skanner är alltså en Brother DCP-340CW. Egentligen en multifunktionsskrivare men tjänstgör nu endast som skanner.

Bild 3.

Klicka på knappen "New Scan". Den här rutan dyker då upp.
Bild 4.

Här kan du välja vilken skanner du vill använda dig av, om du har flera inkopplade. Pröva själv! Mixtra och testa. Enda du riskerar är att du får göra om. :-)

Bild 5.

När du har klickat på "Preview" (Förhandsgranskning) kan du justera in hörnen. Jag skannar in ett kvitto så det är en bra idé.

Bild 6.

När du är nöjd med allt, klicka på "Scan" (Skanna). Skanner brummar till liv och matar in informationen till datorn. Det här beror mycket på din skanner.

Bild 7.

Bilden du skannade in kommer nu hamn i inkorgen. Mycket likt Explorer (alltså mapp-hanteringsprogrammet, inte Internet Explorer :-)).

Bild 8.

Nu ska vi spara objektet till en bättre plats. Förvalt från Windows är Mina dokument ---> Skannade objekt Markera objektet och klicka nu på "Sava as" (Spara som). Här följs Windows standard-navigering för att spara objekt.

Bild 9.
Resultatet. Här är kvittot jag läste in.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar